Mjukt LCHF-bröd

Sist gång jag bakade ett mjuk LCHF så gjorde jag efter receptet som oftast kommer upp när man Googlar på "LCHF bröd". Det innehåller hasselnötter och mandel och i princip alla recept gör det. Jag hade väldigt svårt för mandelsmaken i brödet sist så jag bestämde för att göra ett försök utan det. Det blev mycket bättre (enligt min och Victors smak) när jag bytte ut nötter och mandel mot solroskärnor. Brödet blev jättegott, saftigt och man tänker inte alls på att det inte innehåller nåt mjöl som "vanligt" bröd. Det är dessutom superenkelt att röra ihop!
Det här är receptet jag fick fram:



LCHF-bröd
1 limpa


200 g krossade linfrö
50 g sesamfrö
100 g solroskärnor
50 g kruskakli
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor (valfritt)
1 msk salt

50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 st ägg


Mixa linfrö, sesamfrö och solroskärnor till ett mjöl. Blanda i kruskakli, bakpulver, kryddor och salt. Tillsätt ihoprörda ägg, creme fraiche, smör och ägg och rör till en slät smet. Häll i en avlång form som är smord och "bröad" med frön, kokosflinor eller liknande. Grädda på 175 grader i ca 1 timme.


(Jag strödde lite vallmofrö och flingsalt ovanpå innan jag gräddade brödet)